Presentatie praktijkonderzoeken

Op 26 juni presenteerden onderzoeksdocenten van de AOS ZOB de resultaten van hun praktijkonderzoek. Zodra de verslagen gereed zijn, zijn ze te vinden op de website. Nu alvast een voorproefje van de onderwerpen.

Inez van de Haterd deed onderzoek naar digitale didactiek. Op basis van zeven pijlers, die van belang zijn als je met digitaal lesmateriaal aan de slag gaat, keek ze naar veranderingen in de rol van de leraar en die van de leerling in een laptopklas.

Bovendien ging ze op zoek naar praktijkvoorbeelden, die een inspiratiebron voor collega-docenten kunnen vormen.

Alex van den Heuvel richtte zich op het effect van het lezen van digitale teksten. Hij wilde weten of het lezen van digitale teksten van invloed is op het tekstbegrip, immersie en leesmotivatie van zijn leerlingen op het Pleincollege Helder.

Amanda Renders stelde in haar onderzoek het contact tussen leraar ne leerling centraal. Haar onderzoeksvraag luidde als volgt: Hoe kan de relatie tussen docent en leerling hersteld worden na een conflict dat heeft geresulteerd in een lesverwijdering?

 

Het is in het belang van de kwaliteit van het onderwijs dat leraren worden gestimuleerd en gemotiveerd om de kwaliteit van hun professie hoog te houden. Dat was de aanleiding voor Joost Roffelsen en Niek Engbers om onderzoek te doen naar de professionalisering van docenten op IVO Deurne.

Door internetbureau ROQUIN © 2024 AOS-OMO