Docent worden in het voortgezet onderwijs

Wil jij docent worden in het voortgezet onderwijs? Dat leer je het beste in de praktijk. Bij de AOS Noordoost-Brabant doe je als student van de eerste- of tweedegraads lerarenopleiding relevante werkervaring op. Die ervaring verbinden we aan theoretische, praktische en zelfregulatieve kennis, waarbij je leert om zelf goede keuzes te maken. Met werkplekleren maak je kennis met verschillende aspecten en rollen uit de onderwijspraktijk. Om dit in de praktijk toe te kunnen passen stel je je persoonlijke leerdoelen op in een leerwerkplan. 

AOS Noordoost-Brabant wisselt graag informatie uit met toekomstige leraren. Jouw ambities voor de toekomst staan daarbij centraal. Wat heb jij in je leerproces nodig om dat waar te kunnen maken? Zo blijven we van elkaar en met elkaar leren.

Tweedegraads studenten

Het werkplekleren voor de tweedegraads lerarenopleiding sluit aan bij de leerdoelen die je als student in de verschillende fases van de studie moet bereiken. De leerwerktaken die je als student uitvoert, worden in elke fase complexer. Je krijgt steeds meer verantwoordelijkheden die bij het beroep van docent horen.

Eerstegraads studenten

Het traject voor universitaire studenten is korter en compacter dan voor hbo-studenten. Het begeleide deel begint met een korte oriënterende fase. Daarna worden praktijksituaties gecreëerd waarin je aan de slag gaat met de ontwikkeling van verschillende onderwijsconcepten. De theorie leidt tot nieuwe leervragen die het leren in de praktijk sturen. De ervaringen uit de praktijk zetten op hun beurt aan tot theoretische verdieping.

Leerwerkplan

Het leerwerkplan of stagegewerkplan is het uitgangspunt voor de begeleiding van de student. Het is een belangrijk instrument om de voortgang van je leerproces te meten. Met dit plan maak je de verbinding tussen theorie en praktijk zichtbaar. Met de werkplekbegeleider bespreek je welke leerdoelen je in welke praktijksituaties wilt realiseren en welke leeractiviteiten je hiervoor gaat ontplooien.

Door internetbureau ROQUIN © 2016 AOS-OMO