Vijf leerateliers beginnen aan hun expeditie

Op dinsdag 12 en 19 september vonden de eerste inspiratie- en integratiedagen plaats voor 44 studenten en de docenten uit de leerateliers 2017-2018. Dit jaar zijn er maar liefst 44 deelnemers die vol enthousiasme met elkaar op pad gaan in één van de leerateliers. Binnen iedere AOS is een atelier actief.

Voor AOS Den Bosch doen het Sint Janslyceum, het Rodenborchcollege en het Jeroen Boschcollege mee. In Tilburg zijn het Theresiacollege, De nieuwste school, 2 College Durendael, 2 College Cobbenhagen en het Odulphuslyceum actief. Voor West-Brabant sluiten het Dr. Mollercollege, het Norbertuscollege en het Mollerlyceum aan. In Noordoost Brabant vormen het Merletcollege, het Eckartcollege en het Zwijsen College een leeratelier en in Zuidoost zijn dat het Van Maerlantlyceum, het Varendonckcollege, het Sondervickcollege en SG Were Di.

De centrale kick-off van de leerateliers vond plaats in Tilburg. Op de eerste dag stonden (ideaal)beelden van goed onderwijs centraal. Vanuit verschillende perspectieven werden die beelden belicht. De deelnemers schetsten de contouren vaan de inhoud van het onderwijs, goede begeleidingsvormen voor leerlingen en een veilige en inspirerende leeromgeving voor de leerlingen. De presentaties gaven er blijk van dat de deelnemers met veel motivatie aan de slag willen gaan om een bijdrage te leveren aan innovatief en uitdagend onderwijs.

Die motivatie nam de tweede dag nog verder toe. Toen stond tijdens de inspiratiedag de leerling centraal. Enthousiaste medewerkers en leerlingen van de Nieuwste School en de Odulphushavo lieten de deelnemers zien hoe zij de leerling centraal stellen in hun onderwijsconcept. Dit sloot goed aan op het middagdeel, waarbij ook de schoolopleiders en leden van de schoolleiding aansloten.

De middag opende met een uiteenzetting van Maaike Koopman over hoe het DIEP LEREN bij leerlingen bevorderd kan worden. In verschillende workshops kreeg men vervolgens de gelegenheid om hier nog verder op in te gaan. Zo werd in de workshop over Brainport duidelijk hoe het bedrijfsleven en het onderwijs kunnen komen tot boeiende samenwerking waardoor de onderwijs inhoud rijker wordt. Het onderwijsconcept Kunskapsskolan is erop gericht voor leerlingen gepersonaliseerde leerroutes aan te bieden. In een workshop verzorgd door 2 College Ruivenmavo werden de principes die bij dit concept horen toegelicht.

Scholieren die in het bestuur zitten van het LAKS (Landelijk Aktie Komitee Scholieren) gingen met de deelnemers van de leerateliers in gesprek over hun beeld van goed onderwijs. En dr. Maartje Swinkels besprak met opleiders en begeleiders hoe de school de goede omgeving kan vormen waarin studenten kunnen leren zich te richten op het leren van leerlingen.

Al bij al hebben deze twee dagen de deelnemers uit de leerateliers veel inspiratie geboden waarmee ze de komende tijd aan de slag kunnen gaan. Tijdens de twee inspiratiedagen die in november plaatsvinden zal de uitwerking voor een deel zichtbaar worden.

Door internetbureau ROQUIN © 2024 AOS-OMO