Programma Digitale happening docentonderzoeken AOS MB, 14 juni 2021

Digitale happening docentonderzoeken AOS MB, 14 juni 2021

Programma

14.30 – 14.40 uur: Opening door de penvoerder van AOS Tilburg, Leon Spaan
14.40 – 16.30 uur: Presentaties van de docentonderzoeken
16.30 – 17.00 uur: Voor belangstellenden de mogelijkheid om ‘na te praten’ met de begeleiders van het docentonderzoek

Programma presentatie van de docentonderzoeken

 

Toelichting workshops

 

Workshops Ronde 1

 

Workshop 1.1

De leerling aan het roer

Corry Kocken, Jantien de Smet, Noortje Geers, Peter Opstals, Beyza Korkmaz, Bram Paulissen. 2College Cobbenhagenclyceum, 2College Ruivenmavo, De Nieuwste School, Norbertus Getrudis Lyceum. PLG / voortzetting Leeratelier Midden-Brabant

Vanuit verschillende perspectieven is gewerkt aan een model waarbij de leerling aan het roer staat en de docent mee beweegt. Welke competenties heeft een moderne excellente docent nodig en hoe wordt daar praktisch invulling aan gegeven?

 

Workshop 1.2

Van falen naar groeien. Opzet van een training 

Lilian Wouters en Sabine van Koppen, Mill Hillcollege 

In deze presentatie gaan wij in op de opzet van een training voor leerlingen met faalangst en leerlingen die relatief onderpresteren. Er kan worden gezegd dat de groep leerlingen die gekenmerkt wordt als faalangstig vooral actieve faalangst hebben (ze gaan steeds harder aan het werk om zo goed mogelijk te presteren) en de groep die gekenmerkt wordt als onderpresteerders eigenlijk passieve faalangstigen zijn (uit angst voor falen, doen ze maar niks). Beide groepen hebben dan ook gemeen dat zij het gevoel hebben de invloed over hun leerproces kwijt te zijn. We hebben een activerende training ontwikkeld voor deze leerlingen in het voorexamenjaar havo en vwo, gericht op het veranderen van hun leermentaliteit om zo te zorgen dat zij weer ervaren invloed te hebben op hun eigen leerproces.

 

Workshop 1.3

Samenwerking tussen collega’s met parallelle klassen 

Tess Bierhuizen, 2College Durendael

Op 2College Durendael willen we de samenwerking tussen collega’s met parallelle klassen verbeteren. In dit onderzoek heb ik de huidige samenwerking tussen parallelcollega’s in kaart gebracht en onderzocht welke verbeteringen er kunnen plaatsvinden. Ik heb me gericht op de leerstijlen van leerlingen in de onderbouw van het vmbo en van havo/vwo. In de presentatie ga ik in op de vraag hoe collega’s door samenwerking hun lessen beter kunnen laten aansluiten op de leerstijlen van de leerlingen.

 

Workshops Ronde 2

 

Workshop 2.1

De docent in het Toekomst Bestendig Onderwijs

Inez van der Wielen, Van Maerlant

In deze presentatie staat de rol van de docent in het Toekomst Bestendig Onderwijs (TBO) op het Van Maerlant centraal. Mijn onderzoek wil eraan bijdragen om docenten zekerheid te geven in hoe ze invulling geven aan TBO. De vragen waarop ik in de presentatie zal ingaan, luiden: 1) wat is er nodig om het veranderproces richting TBO te optimaliseren? en 2) hoe kunnen we docenten beter toerusten om TBO in te zetten?

 

Workshop 2.2

Digitale leermiddelen effectief inzetten

Marijke Polak, Sint-Janslyceum

Hoe kun je het beste starten met digitale leermiddelen? Met welke voorwaarden moet je rekening houden? Op deze vragen gaat deze presentatie in. In mijn onderzoek heb ik onderzocht wat er goed gaat bij het digitale lesgeven op het Sint-Janslyceum en waaraan er  behoefte is. Dit heeft geleid tot een conclusie en een advies aan de schoolleiding.

 

Workshop 2.3

Onderwijsverandering en autonomie in het voortgezet onderwijs

Jelmer van der Steen, 2College Durendael

In dit onderzoek wordt het proces van onderwijsverandering onderzocht in relatie tot de autonomie van docenten in het voortgezet onderwijs. Ik heb in dit onderzoek in kaart gebracht wat belangrijk is bij het doorvoeren van een duurzame onderwijsverandering met behoud van de autonome werkcultuur. 

 

Workshops ronde 3

 

Workshop 3.1

Constructive alignment bij maatschappijvakken

Bram Paulissen, PLG sectie Mens en Maatschappij, 2College Ruivenmavo

Vakoverstijgende curriculumontwikkeling in een professionele leergemeenschap. Weg met de eilandjes! Samen werken aan kwaliteitsonderwijs waarin de leerling centraal staat.

 

Workshop 3.2 (vervallen)

Implementatie van formatief handelen; docentgericht en in lijn met de schoolvisie

Erik Haneveer en Wybren Leliveld, Van Maerlant

Deze workshop is komen te vervallen.

 

Workshop 3.3

ICT (op) weg ermee

Michel Pijpers, Odulphuslyceum

Onze school werkt nu bijna 10 jaar met Chromebooks. Nog steeds ervaart niet iedereen de laptop als een verrijking. Hoe kun je leraren en leerlingen laten ervaren dat ICT je onderwijs c.q. je leren kan verrijken?

 

Workshops ronde 4

 

Workshop 4.1

Leren zichtbaar maken 

Manouk Verbiesen, Marijke Polak, Kristel Verhallen, Suzet Leeuwestein, Henk Huisman, Michael Delsink, Thomas Langbroek. De Nieuwste School, Sint-Janslyceum, Van Maerlant, Rodenborch, NorbertusGertrudis Lyceum, Odulphuslyceum. Leeratelier Midden-Brabant 

Een belangrijk onderdeel van het leeratelier was bewustwording van onze professionele identiteit als docent en het leren door uitwisselen van ervaringen en perspectieven. Daarnaast zijn we onderzoeken gestart die zich richten op het zichtbaar maken van leren, door effectieve en motiverende (peer)feedback bij talenonderwijs, inzet van een skill-tree, voorwaarden voor digitaal onderwijs, integratie van vakvaardigheden en samenwerkend leren. 

 

Workshop 4.2

Het LOOT-programma optimaliseren 

Mariëlle Griffioen en Gerty Satijn, Rodenborch-College

Het Rodenborch-College biedt als Topsport Talentschool een speciaal programma aan topsporters waardoor ze school en sport kunnen combineren. In dit onderzoek willen we te weten komen wat de invloed is van het aangepaste LOOT-programma in de onderbouw op de prestaties en ervaringen van leerlingen en personeel in de bovenbouw. Daarvoor zijn enquêtes en Interviews met leerlingen en docenten afgenomen. Het onderzoek levert een advies op over de vormgeving van de lessen (inhoud, didactiek) in het LOOT programma, zo dat leerlingen optimaal voorbereid worden voor de bovenbouw. 

 

Workshop 4.3

Blended Learning bij maatschappijleer 

Gijs Abrahams, De Nieuwste School 

In deze presentatie ga ik in op de theorie over blended learning. Daarnaast deel ik mijn praktijkervaring met blended learning en bespreek ik de mogelijkheden die blended learning biedt voor het voorgezet onderwijs in de toekomst. 

Door internetbureau ROQUIN © 2024 AOS-OMO